وبلاگ تخصصی علوم پزشکی
وبلاگ تخصصی علوم پزشکی
نوشته شده در تاريخ جمعه 5 خرداد 1391برچسب:, توسط عماد |

آتروفی مغزی یکی از ویژگی های مشترک بسیاری از بیماری های مغز است. آتروفی هر گونه بافت به معنای از دست دادن سلول است. در بافت مغز ، آتروفی از دست دادن سلول های عصبی و اتصالات بین آنها را توصیف می کند. لاغری می تواند تعمیم داده شود ، بدان معنی که تمام مغز لاغر شده است ، و یا می توان آن را موثر بر فقط قسمت محدودی از مغز و در نتیجه کاهش عملکرد آن منطقه از مغز دانست. اگر نیمکره های مغزی مبتلا شود ، تفکر آگاهانه و فرآیندهای داوطلبانه ممکن است دچار اختلال شود.

تکنیک های تصویر برداری عصبی مانند تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) ، توموگرافی کامپیوتری (CT) ، توموگرافی تابش پوزیترون (PET) ، برای تشخیص این اختلال استفاده می شود.

آتروفی مغزی یکی از ویژگی های اختلالات متعدد است .

تعدادی از بيماريهای مربوط به مغز می تواند منجر به آتروفی مغزی شود. از جمله صرع ، آسیب مغزی تروماتیک ، سکته مغزی ، بیماری آلزایمر ، مولتیپل اسکلروزیس ( ms)، فلج مغزی ، و بیماری هانتینگتون. آتروفی مغز همچنین در بیماران مبتلا به ایدز که دچار سوء هاضمه مشاهده شده اند به عنوان ضعف بنیه وعوارض ان شناخته می شود .

بیماران مبتلا به آتروفی مغزی ممکن است مبتلا به تشنج ، جنون و آفازی شوند. آتروفی مغزی تعمیم شامل کل مغز است ، و ممکن است با طیف وسیعی از مشکلات همراه باشد.

این عارضه معمولا می تواند در یک مطالعه تصویربرداری پزشکی از مغز مانند MRI ، که می تواند تغییرات ساختاری در مغز را نشان دهد شناخته شود. اسکن مغز ممکن است کاهش فعالیت مغز ناشی از آتروفی مغزی را نشان دهد.

2. بیماری های مرتبط با / اختلال :

الگو و میزان پیشرفت آتروفی مغزی بستگی به این میزان درگیری این بیماری است. بیماری هایی که باعث آتروفی مغزی عبارتند از :

• تداخل های عصبی

• اسکلروز متعدد ، که باعث التهاب ، صدمه به میلین و ضایعات در بافت مغزی می شود

• سکته مغزی و آسیب مغزی تروماتیک (ضربه به سر)

• بیماری آلزایمر

• فلج مغزی ، که در آن ضایعات (نواحی آسیب دیده) ممکن است هماهنگی حرکتی را مختل کند

• ژن مرتبط با بیماری هانتینگتون ، و دیگر ، بیماری های ارثی که باعث ساخت سمی پروتئینی در سلول های عصبی می شود

• بیماریهای عفونی مانند آنسفالیت ، سفلیس عصبی ، و ایدز ، که در آن یک عامل عفونی یا واکنشهای التهابی سلولهای عصبی و آکسون آنها را از بین می برد

صرع ، که در آن ضایعات باعث تخلیه الکتروشیمیایی غیر طبیعی که منجر به تشنج می شود

3. علائم :

بسیاری از بیماری های که باعث آتروفی مغزی هستند ، با جنون ، تشنج ، و یک گروه از اختلالات زبانی به نام آفازی همراه است. زوال عقل، اختلال پیشرونده حافظه و عملکرد عقلانی است که به اندازه کافی شدید باشد تا با مهارت های اجتماعی و کار دخیل شود. حافظه ، جهت گیری انتزاعی ، توانایی برای یادگیری ، ادراک بصری ، فضایی ، و بالاتر از همه کارکردهای اجرایی از قبیل برنامه ریزی ، سازماندهی و تعیین توالی نیز ممکن است مختل شود. حرکات ارادی عجیب و غریب و اختلال در صحبت کردن نیز از علائم دیگر این بیماری است.

4. درمان :

به طور کلی دارو درمانی ممکن است برخی علائم را کاهش دهد. مراقبت از فرد مبتلا یکی از مهمترین عواملی است که در حفظ وبهبود کیفیت زندگی این افراد تاثیر دارد.

5. لیست آزمون تشخیصی برای تحلیل مغزی :

لیستی از تست های تشخیصی در منابع مختلف ذکر شده که در تشخیص آتروفی مغزی استفاده می شود شامل :

• سی تی اسکن

• MRI اسکن

• PET اسکن

• فوتون گسیل توموگرافی کامپیوتری (SPECT)

ترجمه :سیدعلی صدری کارشناس کاردرمانی


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: